Så kan du finde det her. Vi har samlet information til det, der bliver spurgt mest om, så du har svarene lige ved hånden. Får du dog ikke svar på lige det, du står med, kan du altid skrive til dik@kollegierneskontor.dk.
Når du indtager en bolig under A-ordningen, møder du en normalistandsat bolig ved indflytning, inklusive nødvendig maling af vægge og lofter. Dog pålægges du selv delvist vedligeholdelsesansvaret, mens du bebor boligen. Hvis der opstår mangler eller skader undervejs, er det afgørende at kontakte DIK hurtigst muligt.
Ved fraflytning deles omkostningerne til normalistandsættelse mellem fraflytter og kollegiet, afhængigt af opholdsvarigheden. Malingomkostninger afskrives over 4 år, hvilket resulterer i mindre omkostninger jo længere du bor her.
Huller i vægge efter søm og skruer, især ved omfattende opsætning som TV eller reoler, anses som lejerens ansvar. Manglende udluftning og rengøring betragtes også som lejerens ansvar, og udlejeren udfører en normalistandsættelse ved fraflytning, inklusive maling af vægge, lofter og træværk.
Istandsættelsen afskrives over 4 år, hvilket betyder, at omkostningerne fordeles procentvis mellem lejer og udlejer afhængigt af opholdsvarigheden. Et nødvendigt ansvar for vedligeholdelse sikrer, at boligen opretholdes uden unødvendig forringelse, undtagen almindeligt slid og ælde.
Hvis dit afløb i badet er stoppe, skal du selv rense det. Du kan finde en guide her.
Afløb i håndvask: Hvis dit afløb i håndvasken er stoppet, skal du altid kontakte kontoret på mail: dik@kollegierneskontor.dk så kommer vi og renser det.
Der er et beboerråd, som arbejder på frivillig basis og er valgt af beboerne. Man betaler til beboerrådet hver måned. Beboerrådet holder jævnligt møder, hvor man kan gøre sin indflydelse gældende og komme med forslag til indkøb og forbedringer af kollegiet. Du kan læse mere om det her.
Skal man have kontakt med beboerrådet, skal du skrive til deres mail: Dik.albertslund.council@gmail.com
Det er op til beboerne selv at sørge for rengøring af blokkene. Beboerrådet har sørget for støvsugere til alle blokke. Alle beboere har selv pligt til at støvsuge foran egen dør og nærmeste trappe. Nye støvsugeposer kan hentes på inspektørkontoret i kontortiden.
Der må ikke stå ting i gangarealerne, som fx sofaer, borde, senge eller andre møbler med stof, der er brandbart materiale, da det er flugtveje, hvorfor de skal være farbare. Fællesarealer holdes ligeledes fri for vasketøj, tørrestativer etc. eller andet brandbart. Gang- og fællesarealer skal alle beboerne ligeledes deltage i at støvsuge jævnligt.
Kollegiet har en fælles Facebook-gruppe, som vi anbefaler, at man bliver medlem af og melder sig ud af, når man flytter.
DIK Resident Council ALBERTSLUND https://www.facebook.com/group/465418806863873/
Der er også en Facebook-gruppe for hver blok. Linket finder du/I på opslagstavlen i fælleskøkkenerne. Inspektøren vil lægge opslag op under dette navn, men svare ikke på dette medie. Du kan i stedet sende en mail eller se inspektørens opslag her.
Opsigelse af lejemålet foregår på KKIK’s hjemmeside.
Værelse/lejlighed skal tømmes og rengøres. Køleskab og fryse skuffe skal rengøres, og der skal støvsuges foran egen dør og nærmeste trappe. Der må ikke henstilles noget i gang eller fællesarealer. Vil du give noget væk, så aftal på forhånd, hvem der får det eller smider det ud efter en kort periode. Møbler med videre du ikke tager med dig, må henstilles ved containerøerne. Du skal selv bære det ud til øerne bag blokkene ved togbanen.
Det er kun tilladt at fremleje sin bolig, hvis dette skyldes, at man tager et semester i udlandet eller så langt væk, at man ikke kan pendle. Dette skal dokumenteres og derefter godkendes af KKIK – send mail til administrator Janne Høegh på jh@kollegierneskontor.dk.
Fremleje i kortere periode end 3 måneder vil ikke blive godkendt. Fremleje uden tilladelse af KKIK medfører opsigelse af lejekontrakten.
Denne husorden er vedtaget på beboermøde d. 16.03.2008, opdateret den 6. marts 2022 af beboerrådet og vedtaget på beboermøde den 06.03.2022.
Enhver overtrædelse af de følgende regler kan medføre, at der gives en advarsel/klage, at kollegianeren bliver opsagt, eller at kontrakten ophæves.
Kollegianerne må i deres udfoldelse på kollegiet, herunder Krostuen og fællesbygningen, respektere de rammer, som hensynet til de øvrige kollegianeres trivsel og kollegiets forsvarlige stand kræver.
Stk. 2: Kollegianerne er ansvarlige for egne gæsters optræden.
Stk. 3: Racisme: Enhver kollegianer kan få sit lejemål ophævet, hvis kollegianeren pågribes i at male slagord på fællesarealerne, indendørs som udendørs, eller omdeler propaganda af den karakter, der omtales i straffelovens § 266 stk. B: Den der offentligt eller med fortsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelser eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af race, hudfarve eller etnisk oprindelse eller tro, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.
Der påhviler kollegianerne selv at renholde køkken-, gang- og øvrige fællesarealer. Dette gælder også kollegianere, der ikke benytter fællesarealerne. Repræsentanter fra ad hocudvalget fastsætter en fast rengøringsturnus, som alle blokkens beboere er forpligtet til at følge og deltage i på lige fod. Hvis en kollegianer ikke følger turnussen, kan repræsentanter fra ad hoc-udvalget eller en anden beboer klage til beboerrådet.
Stk. 2: Enhver kollegianer er til enhver tid forpligtet til at sortere sit affald, som beskrevet i de af kommunen udstukne retningslinjer.
Søndag til torsdag skal der være ro klokken 22.00, mens der fredag-lørdag skal være ro klokken 00.00. Under alle omstændigheder skal kollegianerne tage behørigt hensyn til andre kollegianeres behov for at læse ro og nattesøvn. Hvis en kollegianer ikke over for en støjende medkollegianer med venlige henstillinger, kan opnå en rimelig løsning på problemet, kan der klages.
Stk. 2: Arrangementer afholdt på private arealer, eget værelse og lejligheder, må ikke være til gene fra andre beboere.
Skader forvoldt af kollegianere eller deres gæster på kollegiets bygninger eller inventar, hæfter de pågældende kollegianere for.
Husdyr må ikke være til gene for andre mennesker. Ejer hæfter for evt. skader forvoldt af dennes husdyr.
Stk. 2: Hunde eller andre større husdyr må ikke holdes
Stk. 3: Der må kun holdes en kat pr værelse. Denne kat skal være neutraliseret og øremærket. Katten må holdes i beboerens værelse, men ikke i blokkens fællesarealer.
Stk. 4: Afføring m.m. fra husdyr skal straks fjernes fra evt. ydre fællesarealer og bortskaffes forsvarligt.
Stk. 5: Katten skal bære halsbånd eller lignende med tydelig angivelse af ejerens værelsesnummer.
Det er ikke tilladt at efterlade private effekter uden for eget lejemål. De vil i givet fald blive fjernet, hvorefter de inden for en 14 dages frist og mod betaling af et fastsat gebyr på 200 kr., vil kunne afhentes ved henvendelse til inspektøren. Hvis man ikke henter sine effekter inden 14 dage, vil disse blive destrueret. Kontoret er ansvarsløse, idet der er tale om et brud på brandsikkerheden og husordenen.
Stk. 2: Det er ikke tilladt at efterlade nogle former for private genstande på fællesarealerne eller foran egen
dør. Dette omfatter fx både parkering af cykler, knallerter og lignede, samt sko og mv.
Kollegianerne må selv male værelsets vægge og loft, men værelset skal – når der ses bort fra forringelser fra almindeligt slid og ælde – ved fraflytningen afleveres i samme stand som ved indflytningen, og således med den oprindelige væg- og loftfarve. Køkkener, gange og træværket på værelser må ikke males, og der må heller ikke opsættes tapet på værelserne.
Enhver beboer kan med rette begrundet skriftlig klage over en eller flere beboere til kontoret og beboerrådet.
Stk. 2: Hvis særlige forhold ikke taler imod det, skal begge parter høres, før der træffes en afgørelse.
Stk. 3: Der fordres ikke nødvendigvis blok-/køkkenmødeflertal for at en klage tages til efterretning.
Kontoret kan træffe beslutningen på beboerrådets vegne. Beslutningen kan ankes til beboerrådet og eventuelt senere til kollegiets bestyrelse. Beboerrådet tager klager op en gang om måneden.
Stk. 2: Hvis en kollegianer efter at have modtaget en klage eller flere, atter overtræder husordenen, kan pågældendes lejemål af beboerrådet indstilles til ophævelse. Advarsel forældes efter et år. Nærværende bestemmelse hindrer ikke ophævelse efter §12.
Opsigelse af lejemål fra udlejers side sker normalt med 3 måneders varsel, fra lejerens side med 6 ugers varsel til den første i en måned.
Stk. 2: Opsigelse efter denne husorden, sker ved en mindre grov tilsidesættelse af lejers pligter end omtalt i
Stk. 3: Opsigelse sker desuden, hvis studieegnetheds kriteriet ikke er opfyldt, eller hvis uddannelsen er afsluttet.
Ophævelse kan foruden i det i §10 nævnte tilfælde efter denne husorden ske dersom:
Det er tilladt at dispensere for husordenens §4, omkring støj, hvis der er blevet varslet rettidigt.
Stk. 2: Arrangementer, der kan være til gene for andre beboere, skal varsles med minimum en uge inden afholdelse.
Stk. 3: Arrangementer i blokkens fællesarealer må kun afholdes, hvis et flertal af de tilkendegivende meninger ikke er imod arrangementet.
Stk. 4: Ved større private arrangementer på private arealer, opfordres der til, at de øvrige kollegianere bliver informeret om dette.
Det er forbudt at ryge på alle indendørs arealer på kollegiet. Dette omfatter både fælles arealer og private.
Ved fraflytning skal lejer selv sørge for at alle ejendele bliver fjernet fra lejemålet. Jf. §7 er det ikke tilladt at efterlade sine ejendele i fællesarealerne efter fraflytning.
Stk.2: Når lejeren fraflytter lejemålet, skal alle nøgler afleveres. Hvis lejeren beholder, videregiver eller mister en eller flere nøgler, hæfter lejeren for hver mistet nøgle. Hvis eventuelle beholdte nøgler bliver brugt efter fraflytning, vil dette blive betragtet som tyveri og misbrug og anmeldt til politiet.
Hvis der er noget i dit værelse, som ikke virker:
Send altid en mail til dik@kollegierneskontor.dk, hvis du er i tvivl.
Læg en nøgle i postkassen ved inspektørkontoret med navn og værelsesnummer.
I kan finde hjælpe information og vejledninger til selv af klare flere ting her.
Inspektøren leder og fordeler arbejdet.
At udfærdige kontrakter
Alle officielle klager over andre kollegianere på Danmarks Internationale Kollegium behandles af beboerrådet på Danmarks Internationale Kollegium i samarbejde med inspektøren og administrationen. Officielle klager på Danmarks Internationale Kollegium behandles en gang om måneden.
Hvis der klages over en anden kollegianer på Danmarks Internationale Kollegium, bedes e-mailen med klage sendes til complaints.dik@gmail.com. Klager, der overleveres til beboerrådet eller inspektøren mundtligt, eller på anden måde skriftligt, behandles ikke. Klagen bedes udformes på følgende måde:
Kontoret er åbent tirsdag mellem kl. 8:00 – 9:00 og torsdag kl. 14:00-15. Du er altid velkommen til at skrive til vores mail: dik@kollegierneskontor.dk, hvis du har nogle spørgsmål.
Er du usikker på, hvem du skal kontakte, se nedenfor:
Administrationen | DIK | Resident Council |
Lejekontrakt Husleje betaling Genudlejning af dit værelse Intern flytning Studietjek Opsigelse af dit leje aftale | Daglig vedligeholdelse Fejl og mangel lister | Klage over en nabo
Complain.dik@gmail.com |
Hvis du selv ønsker at male dit værelse, skal du altid kontakte kontoret for at få de korrekte farvekoder.
Der kan parkeres gratis på kollegiets område under forudsætning af, at man har udfyldt og afleveret papirer på kontoret til registrering af egen bil tillige med en kopi af registreringsattesten. Dokumenterne findes på Beboerrådets Facebook-gruppe og DIK’s hjemmeside.
Hvis du har en bil, der ikke står i eget navn, eller du får gæster med bil, skal der laves gæsteparkering, som gælder i maks. 24 timer. Du skal registrere dig som app-bruger. Du kan derefter downloade appen DK Mobile Parkering i app store.
Har du ikke registreret dig, står der i videst muligt omfang parkeringstilladelser uden for kontoret, som skal udfyldes med kuglepen og placeres i forruden af bilen.
For at vaske tøj er du nødt til at indbetale penge på din vaskeri-konto. Du kan bruge guiden på http://vasketid.dk
For login: Brugernavn => DIK
Lokations nr. => 216
For videre login bruger du de oplysninger, der står i displayet i vaskeriet.
Hvis du har glemt dit password, kan du aktivere det igen med din chip på vaskeriet. Tryk Min konto og dit password vil blive vist.
Hvis du har problemer eller spørgsmål, er du velkommen til at sende en mail til dik@kollegierneskontor.dk
Når du flytter ud fra kollegiet, vil beløb under 100 kr. ikke blive refunderet. Du skal derfor sørge for, at din konto er i nul.
Hvis der er noget galt med en vaskemaskine, centrifuge eller tørretumbler, skal det fejlmeldes på displayet i vaskeriet, hvor man vælger maskine.
In our newsletter, you’ll be kept up to date on everything relevant to residents.
Created by and for our amazing residents – where community and adventure meet.
© 2024 Dkik – Designet af Aveo web&marketing